Czym jest efekt jo-jo i jak go uniknąć?
Rozstępy i cellulut przy odchudzaniu

Czym jest efekt jo-jo i jak go uniknąć?

Należy włożyć sporo wysiłku aby schudnąć i równie dużo siły, by utrzymać uzyskaną wagę. Niestety nie każdemu się to udaje. Czym jest efekt jo-jo? Co powoduje jego powstawanie? Jak tego uniknąć? Poniżej znajdziecie kilka istotnych informacji na ten temat.

Efekt jo-jo to nagłe i ciągłe zmiany masy ciała – najpierw dochodzi do odchudzenia, a następnie do gwałtownego powrotu do dawnej wagi, a często również do nieco wyższej niż była przed zastosowaniem diety. Jest to niekorzystne zjawisko zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego, dlatego należy przeciwdziałać powstawaniu efektu jo-jo. Przyczyną tego zaburzenia są zazwyczaj nieprawidłowo prowadzone diety – głodówki lub diety o zbyt niskiej kaloryczności. Poza tym częstą przyczyną jest brak aktywności fizycznej podczas diety. Wszystko to sprawia, że najpierw udaje nam się stracić zbędne kilogramy, jednak już po kilku miesiącach znów przybieramy na wadzę i to osiągając większą masę niż wcześniej.

Aby nie doprowadzić do takiej sytuacji należy stosować się do kilu zasad podczas procesu odchudzania. Przede wszystkim musimy pamiętać o właściwie dobranej diecie, która zapewni nam odpowiedni poziom kalorii oraz składników odżywczych. Nieprzemyślane i restrykcyjne diety mogą być szkodliwe dla naszego zdrowia fizycznego, a także psychicznego. Poza tym, jeśli zależy nam na zrzuceniu kilku kilogramów niezbędny jest ruch. Sama dieta nie pomoże nam uzyskać oczekiwanych efektów. Warto zadbać o regularne treningi, które nie tylko wspomogą odchudzanie, ale również poprawią naszą kondycję oraz samopoczucie.

Jak nie doprowadzić do efektu jo-jo?

Jak już wcześniej było wspomniane – przede wszystkim musimy stosować zdrową i zbilansowaną dietę, a także wprowadzić do naszego życia więcej aktywności fizycznej. W ten sposób łatwiej i przyjemniej uda nam się zrzucić zbędne kilogramy. Należy pamiętać o tym, że efekty nie będą widoczne od razu – jednak ważne, by być cierpliwym.

Oprócz diety i czynności odchudzających bardzo ważne jest to, by po uzyskaniu oczekiwanych efektów nie doprowadzić do ponownego przytycia. To niekiedy trudniejszy krok niż samo zrzucenie zbędnych kilogramów. Schudnięcie nie oznacza, że od teraz możemy jeść wszystko na co mamy ochotę. Dalej ważna jest zbilansowana i zdrowa dieta, a także aktywność fizyczna. Najważniejszy jest umiar oraz regularność spożywanych posiłków w ciągu dnia. Wcześniejsze nawyki żywieniowe powinny pójść w zapomnienie.

Treningi i regularne ćwiczenia również są niezbędne do utrzymania uzyskanej wagi ciała. Możemy nieco ograniczyć poszczególne ćwiczenia, jednak nie należy rezygnować z nich całkowicie. Wyjście na basen, rower czy na godzinny spacer będą lepsze niż siedzenie przed telewizorem czy komputerem.

Unikaj niezdrowych i wysokokalorycznych produktów. Sięganie po tego rodzaju produkty to jedna z głównych przyczyn powstawania efektu jo-jo. To, że udało nam się schudnąć nie oznacza, że od tej pory możemy jeść wszystko na co mamy ochotę. Nie oznacza to oczywiście, że całkowicie powinniśmy zrezygnować ze słodyczy czy słonych przekąsek. Warto jednak robić to z umiarem lub po prostu przygotowywać przekąski samodzielnie.

Komentarze