dieta odchudzająca jadłospis na 7 dni
Diety odchudzające

dieta odchudzająca jadłospis na 7 dni

Nie jest żadną tajemnicą, że moda na zdrowy tryb życia pociąga za sobą również zwiększone zainteresowanie różnego rodzaju metodami na zrzucenie nadliczbowych kilogramów. Wystarczy wpisać w dowolnej wyszukiwarce internetowej frazą taką, jak na przykład, dieta odchudzająca jadłospis na 7 dni a wyświetlą się nam dziesiątki, jeżeli nie setki linków do stron i portali, na których znajdziemy szczegółowe przepisy na „cudowne” diety.

Jednak, jak przeważnie ma to miejsce w podobnych przypadkach, rzeczywistość okazuje się o wiele bardziej skomplikowana, niż internetowy marketing. Podstawowy problem ze wszystkimi owymi dietami i jadłospisami mającymi zapewnić pożądany efekt nawet w kilka dni jest taki, że są one profilowane pod tzw. przeciętny ludzki organizm. Co to oznacza? Najkrócej mówiąc, człowiek, dla którego projektowane są tego rodzaju metody odchudzające jest de facto jedynie teoretycznym konstruktem.

W rzeczywistości, każdy poszczególny ludzki organizm jest inny i wykazuje swoją własną, indywidualną specyfikę, która musi zostać uwzględniona również w trakcie procesu odchudzania. Nie wynika stąd jednak, że nie istnieją pewne ogólne zasady i zalecenia, których trzymanie pozwoli nam na osiągnięcie możliwie jak najlepszych rezultatów.

Po pierwsze: wsłuchaj się w swój organizm

wsłuchaj się w swój organizm

Jak wspominano, każdy organizm jest inny: podobnie jak nie ma dwóch identycznych ludzkich twarzy, tak nie istnieją dwa identyczne organizmy. Z tego powodu, pierwszym krokiem na drodze do metamorfozy naszego ciała(niezależnie od tego, czy celem owej metamorfozy jest schudniecie, czy na przykład zbudowanie masy mięśniowej) jest poznanie indywidualnej specyfiki naszego ciała. Może się to dokonać na dwa sposoby. W pierwszej kolejności, warto uważnie obserwować swoje ciało, na przykład pod kątem reakcji na określone produkty spożywcze.

W ten sposób uzyskamy wstępną orientację co do tego, na bazie jakich składników powinna opierać się nasza dieta odchudzająca. W różnego rodzaju gotowych jadłospisach często podawane są nie tylko konkretne produkty, ale nawet konkretne potrawy, tymczasem nasz układ pokarmowy może na przykład niezbyt dobrze tolerować niektóre warzywa czy owoce lub określone metody przyrządzania potraw.

Mówiąc krótko, w przeważającej większości wypadków po prostu nie możemy wiedzieć, czy dany produkt nam służy oraz w jaki sposób wpływa na nasz organizm, dopóki go nie spróbujemy. Można więc nieco przewrotnie powiedzieć, że droga do skomponowania skutecznej diety ochładzającej każdorazowo wiedzie przez eksperymentowanie na własnym organizmie. Druga z metod służących rozpoznaniu specyfiki swojego organizmu cechuje się większą „obiektywnością”. Chodzi w tym wypadku mianowicie o przeprowadzenie określonych badań, takich jak na przykład pomiar ilości tkanki tłuszczowej czy morfologia z określeniem ilości określonych pierwiastków we krwi, które to badania pozwolą nam bardziej obiektywnie zorientować się w tym, czego potrzebuje nasz organizm.

Jeżeli na przykład w trakcie badań okaże się, że cierpimy na niedobór magnezu, każda skuteczna dieta odchudzająca jadłospis na 7 dni w naszym wypadku będzie musiała zawierać element suplementacji tym pierwiastkiem, którego niedobór niemożliwa prawidłową pracę układu pokarmowego.

Aby nasza dieta odchudzająca mogła być skuteczna, powinniśmy również uwzględnić wszelkie inne czynniki, które mogą wpływać na przebieg procesu gubienia nadliczbowych kilogramów. Jeżeli więc, dla przykładu, cierpimy na tzw. otyłość brzuszną, dieta odchudzająca w naszym wypadku powinna zawierać mniejszą podać tłuszczów oraz węglowodanów, a jednocześnie koniecznie być uzupełniona o regularnie wykonywane ćwiczenia fizyczne redukujące tkankę tłuszczową w okolicy brzucha(bez tego, nawet najlepiej dobrana dieta odchudzająca jadłospis na 7 dni nie przyniesie spodziewanych rezultatów, ponieważ otłuszczenie wątroby oraz żołądka po prostu uniemożliwi naszemu układowi pokarmowemu prawidłowy metabolizm).

Otyłość brzuszna to oczywiście tylko jeden z możliwych czynników, które mogą mieć wydatny wpływ na indywidualny przebieg procesu odchudzanie. Inne czynniki tego rodzaju to, na przykład, nietolerancja laktozy, zlogi w jelitach, zaburzenia czynności czy zaburzenia czynności nerek i wątroby.

Ogólne „drogowskazy”

drogowskaz w odchudzaniu

Była już mowa o tym, że nie istnieje i co więcej nie może istnieć jedna uniwersalna dieta odchudzająca jadłospis na 7 dni, która przynosiłaby niezawodne rezultaty w każdym przypadku. Można jednak wymienić kilka najbardziej ogólnych zasad-drogowskazów, których przestrzeganie jest zawsze wskazane. Jakie są to zasady?

W pierwszej kolejności, nawyk spożywania dwóch lub trzech posiłków dziennie powinien zostać zastąpiony na rzecz kilku mniejszych posiłków spożywanych co 3-4 godziny. W ten sposób, nie tylko chronimy układ pokarmowy przed nadmiernym obciążeniem, ale także stymulujemy żołądek oraz jelita do ciągłej pracy. Należy także jeść wolno oraz dobrze przeżuwać każdy kęs: w ten sposób znacząco ułatwiamy naszemu organizmowi proces trawienia. Kolejna ważna zasada głosi, że nie istnieje skuteczne odchudzanie bez dobrej ogólnej kondycji organizmu.

Inaczej mówiąc, gubienie nadliczbowych kilogramów nie może odbywać się poprzez osłabianie lub wycieńczanie organizmu, gdyż stanowi to prostą drogę do zjawiska dobrze znanego pod nazwą efektu jojo. Następnym z „drogowskazów” będzie stwierdzenie, że w żadnym wypadku sprawa odchudzania nie może być załatwiona tylko i wyłącznie poprzez sam jadłospis. Regularna aktywność fizyczna jest nie tylko konieczna do spalania kalorii, ale także chociażby dla prawidłowej perystaltyki jelit(nie bez powodu jako najczęstszą przyczynę występowania złogów w jelitach wymienia się siedzący tryb życia).

Konkluzja

W kontekście wszystkich powyższych faktów staje się jasne, że nie istnieje żaden gotowy przepis na skuteczne odchudzanie ani też, tym bardziej, gotowa dieta. Drogą do uzyskania spodziewanych efektów jest każdorazowo stopniowe poznawanie własnego organizmu, jego potrzeb i reakcji, przy uwzględnieniu jednak pewnych najbardziej ogólnych reguł, które stanowią jednak tylko ramy dla procesu odchudzania w każdym poszczególnym przypadku.

Komentarze