Jak wygląda dieta sportowca?
Uncategorized

Jak wygląda dieta sportowca?

Mamy wiele różnych rodzajów diet. Są one dopasowane do aktywności fizycznej, chorób, tego czy ma być to dieta dla osoby, która chce schudnąć lub przytyć. Jednak istnieją diety specjalnie dedykowane dla osób czynnie uprawiających sport.

Profesjonlny Copywriter

Pomagają one w uzupełnianiu niezbędnych składników odżywczych i w budowaniu tkanki mięśniowej. Jak wygląda taka dieta i czym się charakteryzuje?

Z czego składa się taka dieta?

Dieta sportowca składa się z dostarczania organizmowi dużej ilości białka i węglowodanów. Tworzą one budulec tkanki mięśniowej u sportowców. Ponadto ważne są odpowiednie suplementy diety. Węglowodany muszą być stale dostarczane. To one są spalane podczas treningu. Pomagają również w regeneracji mięśni. Dzięki nim sportowcy mają odpowiednią ilość energii podczas wykonywanych ćwiczeń. Równie ważne są białka. To z nich zbudowane są wszystkie tkanki i organy w naszym ciele. Sportowcy szczególnie go potrzebują i to w dużych ilościach. Białko możemy znaleźć w różnego rodzaju rybach, mięsie, jajach, mleku, serze, twarogach itd. Ponadto ważne jest spożywanie owoców i warzyw, które są bogate w witaminy potrzebne do uzupełnienia ich prawidłowego stężenia w organizmie. W przypadku tłuszczów ich ilość musi być dopasowana do zapotrzebowania na energię. Możemy je znaleźć w mięsie, olejach roślinnych. Nie są tu wskazane tłuste potrawy. Zwykle posiłki są spożywane na 3 godziny przed rozpoczęciem treningu.

Spożywane przez nich produkty muszą być lekkostrawne i dostarczać odpowiedniej ilości energii. Zwykle są to małe porcje bogate w wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Ponadto nie mogą one być wzdymające – tu ograniczona powinna zostać fasola, groch, kapusta itp.

Suplementy

Istotnym elementem diety sportowców są suplementy. Potrzebne są do podniesienia jakości treningów. Dzięki nim poprawia się odporność na zmęczenie podczas ćwiczeń, co przekłada się na większą siłę i szybszy przyrost tkanki mięśniowej. Po intensywnym treningu pomagają w regeneracji organizmu. Jednak należy je odpowiednio dobrać dla każdego sportowca. Tym zajmują się lekarze specjaliści. Gdy osoby intensywnie trenujące przyjmą te suplementy i odżywki, które niekorzystnie wpłyną na ich organizm, może to spowodować spadek energii i zawroty głowy.

Jak ważne jest nawodnienie?

Bardzo ważnym elementem diety sportowca jest woda. Podczas treningu sportowcy tracą ją w dużych ilościach. Dlatego musi być ona stale uzupełniana w trakcie ćwiczeń jak i po nich. Odwodnienie może prowadzić do omdlenia, a nawet śmierci. Najlepszym rozwiązaniem są napoje izotoniczne. Stanowczo odradzane są napoje gazowane oraz te zawierające duże ilości cukru. Alkohol jest wykluczony w diecie. Powoduje on wzmożenie łaknienia i osłabia pracę mięśni.

Każdy sportowiec ma indywidualnie dopasowaną dietę do swojego wieku, płci, aktywności fizycznej. Dzięki temu wszystkie składniki odżywcze są na odpowiednim poziomie, co pozwala na efektywniejsze treningi, większą ilość energii i szybsze budowanie tkanki mięśniowej.

Komentarze