Jak wygląda dieta wegetariańska?
Diety odchudzające

Jak wygląda dieta wegetariańska?

W dzisiejszych czasach rośnie świadomość na temat zdrowia, aktywnego trybu życia. Pojawia się szereg różnego rodzaju diet. Niektóre z nich są dostosowane do osób, które muszą pozbyć się zbędnych kilogramów, a niektóre stosowane są po to, by coś zmienić w naszym jadłospisie bądź lepiej się odżywiać.

Profesjonlny Copywriter

Coraz większą popularność zyskuje dieta wegetariańska ze względu na możliwość schudnięcia i utrzymania wagi. Jednak czym ona jest i na czym polega?

Dieta wegetariańska głównie polega na wykluczeniu mięsa z jadłospisu, a także prowadzenie określonego trybu życia – spożywanie mniejszej ilości kawy, wykluczenie alkoholu i papierosów, aktywność fizyczna. Powody mogą być różne – przekonania, religia. Powinna być ona odpowiednio ułożona, by nie zabrakło nam żadnych składników odżywczych. Przejście na nią pomoże zapobiec rozwojowi wielu chorób. Jednak nie dla wszystkich może być ona dobra. Dieta wegetariańska powinna być indywidualnie dobrana dla każdego kto chce ją zacząć stosować. Musi być dopasowana w zależności od wieku, płci, aktywności fizycznej i chorób, które przechodzimy. Naszemu organizmowi nie może zabraknąć żadnych składników odżywczych. Musi być ona bogata w węglowodany, białko witaminy itd. Należy wiedzieć jakimi produktami je uzupełniać.

 

Co je wegetarianin?

Podstawą żywienia w diecie wegetariańskiej są produkty zbożowe, takie jak pełnoziarniste pieczywo, kasze, płatki. Ponadto bardzo ważne są warzywa – czy to strączkowe, czy zielone, czerwone, żółte. Posiadają one duże ilości witamin i składników mineralnych. Owoce również odgrywają dużą rolę w tej diecie. Najlepiej, gdy są spożywane ze skórką, np. jabłka, gruszki. Natomiast należy pamiętać, by nie jeść ich na noc, ponieważ mają w sobie fruktozę, która nie jest w stanie się rozłożyć podczas snu i prowadzi do gromadzenia się tkanki tłuszczowej.

Jak uzupełniane są składniki odżywcze?

Białko, którego jest tak dużo w mięsie występuje w wegetarianizmie pod wieloma postaciami. Mają go dużo jajka, mleko, rośliny strączkowe, produkty zbożowe itp. Należy je ze sobą łączyć, by uzyskać posiłek bogaty w białko. Jednak w przypadku nabiału ważne jest, by był on chudy, a nie o wysokiej zawartości tłuszczu. Źródłem żelaza będą tu zielone rośliny, rośliny strączkowe. W przypadku tłuszczów, które są niezbędne w naszej diecie do pobierania witamin rozpuszczalnych w nich, należy je uzupełniać poprzez jedzenie orzechów, migdałów, oliwek, awokado itd. Wapń możemy uzupełniać nabiałem pod różną postacią. Natomiast cynk uzupełnimy poprzez spożywanie produktów zbożowych, serów, roślin strączkowych czy orzechów.

Jednak dieta wegetariańska może prowadzić do pewnych niedoborów. Główne chodzi tu o witaminę B12, która występuje w mięsie. Wówczas należy stosować suplementację tego składnika naszej diety. Ponadto należy pić dużo wody i być aktywnym fizycznie. Wystarczy codzienny spacer czy jogging.

Decydując się na dietę wegetariańską, należy się upewnić czy na pewno pozwala nam na to nasze zdrowie. Ponadto musimy pamiętać o zmianie trybu życia, a nie tylko o zaprzestaniu jedzenia mięsa. Odpowiednio dobrana dieta i aktywność fizyczna do podstawa.

Komentarze