Na czym polega dieta wegańska?
Diety odchudzające

Na czym polega dieta wegańska?

Prowadzenie zdrowego trybu życia jest obecnie bardzo popularne. Możemy dzisiaj zaobserwować wzrost świadomości wśród ludzi na temat zdrowego odżywiania i występowanie szeregu diet, które pomogą nam schudnąć i utrzymać naszą wagę.

Profesjonlny Copywriter

Najpopularniejsza jest dieta wegetariańska. Ostatnio nie ustępuje jej również dieta wegańska. Jednak czym się ona charakteryzuje?

Dieta wegańska jest nazywana odmianą diety wegetariańskiej. Jednak tu oprócz mięsa wykluczone są z jadłospisu wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego – takie jak ser, jaja, mleko itd. Pozwala ona na zrzucenie zbędnych kilogramów, utrzymanie prawidłowej wagi. Jednak nie jest ona odpowiednia dla wszystkich.

Jakie produkty jedzą weganie?

Weganizm opiera się na spożywaniu produktów wyłącznie pochodzenia roślinnego. Podstawą tej diety są potrawy na bazie zbóż takich jak pszenica, owies, żyto. Produkty pełnoziarniste są tu źródłem węglowodanów, które potrzebuje nasz organizm. Są to razowe makarony, pieczywo, płatki itd. Równie ważne są różnego rodzaju warzywa i owoce. Przeważnie są one spożywane w surowej formie, ponieważ gotowanie czy inna obróbka termiczna prowadzi do utraty witamin i składników odżywczych. Poza sezonem można sięgać po te mrożone. Istotne są rośliny strączkowe, oleiste, orzechy. Z nich powstają różnego rodzaju oleje roślinne, mleka sojowe czy roślinne, które dostarczają nam potrzebnego wapnia.

O czym należy pamiętać?

Dieta wegańska zapobiega występowaniu szeregu chorób. Jednak może prowadzić również do licznych niedoborów, gdy nie zostanie prawidłowo zbilansowana. Przede wszystkim są to niedobory witaminy B12, które znajdziemy w mięsie, a także niedobór witaminy D, wapnia, żelaza oraz cynku. Może powodować anemię i osteoporozę. Dlatego ważne jest, by została ona dobrana odpowiednio do nas. Niedobory można uzupełnić suplementami diety (jak w przypadku braku witaminy B12), ekspozycją na słońcu – witamina D, spożywaniem mleka sojowego, zielonych warzyw.

W przypadku przejścia na dietę wegańską, należy skonsultować się z lekarzem czy nasze zdrowie na to pozwala. Ponadto powinniśmy zgłosić się do dobrego dietetyka, który pozwoli nam odpowiednio zbilansować jadłospis, by nie zbrakło w nim żadnych potrzebnych składników odżywczych. Przejście na weganizm powinno następować stopniowo i rozważnie. Nie możemy z dnia na dzień przestać jeść połowy produktów. Należy również pamiętać o kontrolowaniu stanu swojego zdrowia. Powinno się regularnie robić badania krwi, które stwierdzą, czy dostarczamy naszemu organizmowi odpowiednich składników odżywczych i witamin.

Wbrew pozorom dieta wegańska nie jest monotonna. Można znaleźć szereg jadłospisów i sposobów na przygotowanie smacznych dań. Jednak trzeba to robić z głową. Bardzo łatwo można nabawić się różnych chorób spowodowanych niedoborami składników odżywczych. Ponadto weganizm wymaga od nas picia dużej ilości wody i uprawiania aktywności fizycznej. Bez niej nie osiągniemy upragnionej wagi ani nie utrzymamy jej na długo.

Komentarze