Tenis ziemny a odchudzanie
Ćwiczenia na odchudzanie

Tenis ziemny a odchudzanie

Tenis ziemny nie cieszy się w Polsce taką popularnością, jak na przykład w Stanach Zjednoczonych lub nawet w niektórych krajach Europy Zachodniej. Polacy wciąż uważają tenis za przysłowiową „rozrywkę dla bogaczy”, co w pewnej mierze wynika z historii tego sportu, który z początku faktycznie był uprawiany przede wszystkim przez elity, a w jakimś stopniu zapewne również stąd,  że nasz kraj po prostu nie ma zbyt bogatej tradycji w tej dyscyplinie.

Ostatnimi czasy można zaobserwować jednak rosnące zainteresowanie tenisem ze strony Polaków. Powstaje coraz więcej nowoczesnych obiektów do gry w tenisa, a liczba osób uprawiających tę dyscyplinę, czy to rekreacyjnie czy wyczynowo, jest z każdym rokiem coraz większa. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ tenis ziemny to znakomita rozrywka. Warto jednak mieć świadomość, że zalety tej dyscypliny sportu są znacznie istotniejsze a regularna gra w tenisa to znakomity sposób nie tylko na poprawę ogólnej kondycji fizycznej, ale również na skuteczną redukcję wagi. Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej.

Tenis a odchudzanie

Jak wiadomo, za najskuteczniejszą odmianę aktywności fizycznej w przypadku odchudzania uchodzą tzw. ćwiczenia aerobowe. Można więc tutaj wymienić chociażby skakanie na skakance, pływanie, trening na niektórych maszynach, aerobik lub bieganie w szybkim tempie. Skuteczność tych form aktywności fizycznej wynika stąd, że cechują się one wysoką dynamiką ruchu, dzięki czemu organizm jest w stanie efektywnie spalać kalorie. Wszystkie z wymienionych ćwiczeń mają jednak swoje ograniczenia. Ruch, jaki się wykonuje podczas na przykład treningu na skakance jest powtarzalny, co oznacza, że ciało otrzymuje wciąż te same bodźce. Ponadto, zaangażowane są jedynie określone partie mięśni, co także ogranicza efektywność treningu. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w statystykach spania kalorii. Podczas godziny treningu na skakance można spalić 492 kcal. Godzina biegania w szybkim tempie to spalenie maksymalnie 680 kcal/h. Podczas jednej godziny aerobiku można spalić około 300 kalorii, zaś godzina pływania to ubytek około 450 kalorii. Tymczasem godzina gry w tenisa to nawet 700 kalorii mniej.

W tym miejscu pojawia się jednak pewien istotny haczyk, który każe nieco inaczej spojrzeć na powyższe statystyki. Czy bowiem skakanie na skakance lub bieg w szybkim tempie przez bitą godzinę są możliwe? Jeżeli nie jesteśmy wyczynowymi sportowcami, to niemal na pewno odpowiedź brzmi: nie. Nawet w przypadku osób dysponujących bardzo dobrą kondycją fizyczną, taki wysiłek jest raczej niemożliwy. Wynika to ze wspominanego już wcześniej faktu, iż te rodzaje aktywności angażują jedynie określone partie mięśni. W przypadku biegania oraz treningu na skakance są to nogi. Ujmując rzecz obrazowo: nawet jeżeli po godzinie skakania lub biegania nie „wysiądą” nam płuca, to z pewnością „wysiądą” nam nogi, stawy albo kolana. Podobnie jest z pływaniem, podczas którego zaangażowane są właściwie jedynie ramiona.

Fundamentalna przewaga, jaką na wymienionymi formami aktywności fizycznej ma tenis ziemny, jest taka, że podczas gry w tenisa zaangażowane jest niemal całe ciało. Podczas gry czasami stoimy w miejscu, czasami biegamy szybko a czasami wolno. Dzięki temu ciało cały czas pozostaje w ruchu, ale angażowane są naprzemiennie różne partie mięśni, dzięki czemu żadna z nich nie jest forsowana nieustannie, tak jak ma to miejsce na przykład w przypadku biegania, skakania na skakance, pływania czy też jazdy na rowerze. Dzięki temu trening nie tylko jest znacznie bardziej efektywny(2 godziny gry w tenisa bez przerwy są jak najbardziej wykonalne, w odróżnieniu od dwóch godzin intensywnego biegu lub treningu na skakance), ale również znacznie mniej kontuzjogenny. Wynika to po prostu z faktu, że podczas gry w tenisa poszczególne mięśni zawsze mają czas na odpoczynek: kiedy uderzamy piłkę rakietą, nogi akurat znajdują się w stanie bezruchu, kiedy zaś biegniemy żeby odbić piłkę, naciskowi nie są poddawane ramiona.

Kolejną istotną zaletą tenisa jest to, że niemal zawsze uprawia się go na świeżym powietrzu. Dzięki temu znacznie łatwiej o dotlenienie mięśni, co ułatwia ich regenerację oraz dodatnio wpływa na kondycję i wydolność organizmu. Jaka jest więc ostateczna konkluzja niniejszego tekstu? Jeżeli chcemy efektywnie i bez ryzyka kontuzji spalać kalorie, należy po prostu wybrać jakiś dobry sklep tenisowy a potem po prostu zacząć grać. Oprócz swoich walorów zdrowotnych, tenis jest też przecież znakomitą rozrywką, którą można uprawiać z rodziną lub znajomymi.

 

Komentarze