Wegetarianizm a weganizm – jakie są różnice?
Ty pytasz a my odpowiadamy

Wegetarianizm a weganizm – jakie są różnice?

Mimo że te dwa pojęcia w ostatnim czasie stały się bardzo popularne, nadal
istnieje spora część osób, która stawia znak równości między wegetarianizmem a
weganizmem. Wynika to zazwyczaj ze stereotypowego myślenia. Jakie są zatem różnice i
podobieństwa?

Zarówno wegetarianizm, jak i weganizm to rodzaj diety, która charakteryzuje się
wyłączeniem z posiłków mięsa i zawierających je produktów. Jadłospis wegan i wegetarian
jest podobny – opiera się głównie na spożywaniu warzyw oraz owoców pod różną postacią.
Zwierzęce białko zastępowane jest białkiem, które zawarte jest w roślinach oraz nasionach.
Zasadniczą różnicą jest to, że weganizm jest restrykcyjną odmianą wegetarianizmu. Weganie
nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, mleka, nabiału, jajek oraz miodu.

Decyzja wykluczenia mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego, najczęściej
wynika z pobudek etycznych, moralnych, ekologicznych, a także ze względów zdrowotnych.
Wegetarianom i weganom często zależy także na uniknięciu cierpienia zwierząt, dlatego
rezygnują także z wszelkich wyrobów zwierzęcych, takich jak skóra naturalna czy futra.

Różnice

Jedną z podstawowych różnic między wegetarianizmem a weganizmem jest to, że w
diecie wegetariańskiej nie wyklucza się takich produktów jak mleko, jaja, nabiał czy miód.
Weganie całkowicie rezygnują z produktów odzwierzęcych. Wiąże się to zazwyczaj z
szerszym, etycznym wymiarem. To już nie tylko dieta, a pewien styl życia, który zakłada
dbanie o dobrobyt zwierząt.

Oba pojęcia posiadają zapewne więcej podobieństw niż różnic, jednak należy umieć
odróżniać te dwa terminy. Wszystko zależy od indywidualnego podejścia i upodobań.
Niektórzy rezygnują z mięsa ze względów zdrowotnych, inni wyłącznie pod wpływem
moralnych i etycznych przekonań. Często także decyzja spowodowana jest tymi wszystkimi
kwestiami. Zazwyczaj wegetarianizm jest pierwszym krokiem do tego, by zostań ostatecznie
weganinem.

Czy warto?

Zdecydowanie tak. Dietetycy uważają, że przemyślana i dobrze zrównoważona dieta
wegetariańska czy wegańska jest zdrowa i może być z powodzeniem stosowana przez długi
czas. Należy jednak pamiętać o prawidłowym zastąpieniu wszystkich składników
odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.
Warto też zwrócić uwagę, że dieta wegańska jest znacznie bardziej wymagająca, ponieważ
rezygnuje się z bardzo wielu produktów, przez co musimy więcej zamienników. Oprócz tego,
dieta wegańska wymaga stosowania suplementów, które będą uzupełniały niezbędne dla
organizmu witaminy oraz minerały, których potrawy wegańskie nie dostarczają.

Osoby, które są na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej nie cierpią na otyłość, mają
niższe stężenie cholesterolu we krwi, niższe ciśnienie, a także rzadziej grożą im choroby serca, cukrzyca czy miażdżyca. Wszelkie niedobory składników odżywczych powinny być
uzupełniane odpowiednimi produktami lub suplementami diety, które należy na stałe
wprowadzić do jadłospisu.

Komentarze