Węglowodany a dieta – czy należy całkowicie z nich zrezygnować?
Ty pytasz a my odpowiadamy

Węglowodany a dieta – czy należy całkowicie z nich zrezygnować?

Jak węglowodany wpływają na nasz organizm? Czy całkowita rezygnacja z węglowodanów to dobry pomysł? W jaki sposób ograniczyć ich spożywanie? Poniżej znajdziecie kilka istotnych informacji na ten temat.

Profesjonlny Copywriter

Węglowodany w naszym organizmie pełnią bardzo istotną funkcję. Stanowią ważne źródło energii oraz są odpowiedzialne za prawidłową pracę układu trawiennego. Niestety bardzo często dochodzi do nadmiernego gromadzenia się węglowodanów w naszym organizmie, a to z kolei może prowadzić do przybierania na wadzę oraz poważnych chorób takich jak np. cukrzyca. Warto zatem przyjmować zalecaną dawkę węglowodanów w ciągu dnia i nie doprowadzać do ich nadmiaru w organizmie.

Dieta bez węglowodanów jest niezdrowa i niebezpieczna dla naszego organizmu. Związki organiczne tego typu są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego. Poza tym dostarczają ogromną ilość energii, a także wpływają na nasz metabolizm. Aby jednak utrzymać prawidłową wagę oraz samopoczucie należy spożywać odpowiednią ilość węglowodanów dziennie. Warto zastanowić się nad swoim jadłospisem i policzyć węglowodany, a następnie spróbować je wyeliminować lub czymś zastąpić.

Których węglowodanów unikać?

Jeśli zależy nam na utrzymaniu prawidłowej wagi powinniśmy unikać niektórych rodzajów węglowodanów. Dotyczy to szczególnie tych, które znajdują się w takich produktach jak biała mąka, biały makaron czy biały ryż. Są to produkty oczyszczone, a tym samym zawierające najwięcej kalorii. Dlatego jeśli mamy możliwość wyboru zawsze wybierajmy ciemne produkty, które nie zostały poddane procesowi całkowitego oczyszczenia. Oprócz cennych węglowodanów znajdą się tam również inne cenne właściwości odżywcze.

Należy zrezygnować ze słodkich napojów, słodyczy oraz przekąsek, ponieważ to w ich składzie pojawia się najwięcej węglowodanów, które powodują przyrost wagi. Cukry proste gwałtownie podnoszą zawartość glukozy we krwi zapewniając sporą dawkę energii, jednak bardzo szybko ten poziom spada, powodując niebezpieczne wahania. Same węglowodany nie są złe, a tylko ich nadmiar. Odłożone związki zaczynają przekształcać się tłuszcz.

Źródło zdrowych węglowodanów

Węglowodany są odpowiedzialne za dostarczanie energii do naszego organizmu. Najwięcej zdrowych węglowodanów znajdziemy w takich produktach jak np. brązowy ryż. Znajduje się w nim duża ilość błonnika, potasu, magnezu oraz żelaza. A co najważniejsze nie podnosi tak poziomu cukru we krwi jak ryż biały.

Kolejnym cennym źródłem węglowodanów złożonych są płatki owsiane oraz otręby. Znajduje się w nich wiele potrzebnych składników odżywczych, które obniżają poziom cholesterolu we krwi, a poza tym zawierają dużą ilość białka.

Jeśli chodzi o chleb należy unikać pieczywa z białej mąki. Najlepiej wybrać chleb żytni czy pełnoziarnisty, który nie zawiera dużej ilości tłuszczu. Nie musimy całkowicie rezygnować z pieczywa, ale warto wybierać produkty, które zawierają dużą ilość węglowodanów prostych.

Komentarze