Wywiad z Leszkiem Szlachetko, dietetykiem i trenerem personalnym
Wywiady

Wywiad z Leszkiem Szlachetko, dietetykiem i trenerem personalnym

Od 2011 roku pracujesz jako doradca ds. żywienia oraz trener personalny, specjalizujesz się w Wyższej Szkoły Rehabilitacji w Warszawie. Doświadczenie instruktorskie z kolei zdobywałeś od Dariusza Karpińskiego, mistrza Polski i Europy oraz brązowego medalisty Mistrzostw Świata w kulturystyce. Co jest najbardziej fascynujące w sporcie i zdrowym stylu życia?

Sport i zdrowy styl życia w obecnych czasach stają się chlebem powszednim milionów ludzi na świecie. Na każdym rogu możemy zaobserwować siłownie i kluby fitness pełne osób w różnym wieku, które chcą poprawić sylwetkę. Coraz więcej restauracji uwzględnia też w swoim menu potrawy bez dodatku cukru, glutenu, laktozy, i tak dalej, a także podaje wartości kaloryczne dań i ich makroskładniki.

Ja z punktu widzenia doradcy żywieniowego i trenera czuje się niesamowicie, widząc jak dieta i sport zmieniają ludzkie życie na lepsze i nadają mu nową jakość. Świadomość ludzi dotycząca zdrowego stylu życia rośnie praktycznie z każdym dniem.

Pracowałeś, i pracujesz nadal, z wieloma podopiecznymi, zmieniając ich nawyki żywieniowe i zachęcając do wprowadzenia aktywności fizycznej. Jaka jest historia osoby, której metamorfozę uznajesz za swój największy sukces?

To naprawdę trudne dla mnie pytanie, ponieważ nie chciałbym nikogo faworyzować. Uważam, że każda osoba, która podejmuje próbę zmiany swojego życia na lepsze w kontekście diety i wysiłku fizycznego zasługuje na szacunek.

Wśród moich podopiecznych mam osoby, które trafiły do mnie kilka lat temu, nie mogąc ukucnąć z braku siły mięśni kończyn dolnych, a teraz wykonują przysiady z ciężarem sztangi większym niż ciężar własnego ciała. Prowadzę osoby mające trójkę, czwórkę dzieci, pracujące nierzadko na dwa etaty, a mimo to znajdują czas na treningi i przygotowywanie zdrowych posiłków.

Pracuję także z osobami cierpiącymi na choroby autoimmunologiczne, które podjęły walkę o swoje życie i za pomocą diety i rozsądnej suplementacji uzyskują efekt remisji. Wszyscy Ci ludzie to dla mnie prawdziwi wojownicy i każdy ich sukces jest również moim sukcesem.

Jak wygląda praca z Tobą?

Współpracę zawsze zaczynam od konsultacji wstępnej, która jest niezbędna do przygotowania spersonalizowanej diety czy programu treningowego. Podczas rozmowy zadaję dużo pytań odnośnie celu danej osoby, jej dotychczasowego sposobu odżywiania, o aktywność fizyczną. Pytam też o choroby przewlekłe, a także preferencje kulinarne. Wszystko to ma na celu pomóc mi poznać klienta jak najlepiej, by precyzyjnie oszacować najlepsze dla niego rozwiązania dietetyczno-treningowe.

Leszek Szlachetko trenuje

A praca na siłowni?

Sprawdzam wstępnie możliwości fizyczne danej osoby i jej mobilność. Jeśli chodzi o osoby początkujące, to staram się ukierunkować trening w taki sposób, by holistycznie wpływał na zdrowie człowieka, równomiernie rozwijał sylwetkę i był bezpieczny. Staram się wykorzystywać wszystkie możliwości danego klubu fitness, takie jak: wolne ciężary, maszyny treningowe, gumy, kettle, piłki i maty. Dobry trening, to według mnie trening kompletny.

Po ułożeniu diety czy planu treningowego zostaję w stałym kontakcie z moimi podopiecznymi, którzy informują mnie o efektach i samopoczuciu. Dzięki informacjom zwrotnym mogę na bieżąco wprowadzać korekty, co znacznie przyśpiesza osiągniecie celu.

Diety coraz bardziej nabierają na popularności, ich wybór spośród wielu zróżnicowanych form może być trudny. Wiadomo, że nie da się rozpisać efektywnej diety-cud dla każdego, aczkolwiek pewne nawyki powinny być wspólne dla wszystkich. Jakie zachowania są najważniejsze podczas odchudzania?

Bardzo słuszna uwaga. Chciałbym, żeby wszyscy pamiętali, że nie ma jednej, najlepszej diety. Każdy organizm jest inny – różnimy się płcią, wagą, wiekiem, wzrostem, aktywnością psycho-fizyczną, a także stawianymi sobie celami. Dlatego tak ważne jest, by diety i treningi zawsze dobierane były indywidualnie, po dokładnym wywiadzie z klientem i poznaniu jego oczekiwań oraz możliwości. Tym, co każdy może wprowadzić do swoich nawyków, jest skupienie się na wybieraniu produktów jak najbardziej naturalnych i nieprzetworzonych. Dieta powinna być różnorodna i pełnowartościowa.

Usuwanie z jadłospisu produktów zawierających duże ilości cukru, tłuszczy trans, sztucznych dodatków i barwników, a także takich artykułów, które na etykiecie mają trudne do wymówienia nazwy składników, jest bardzo dobrym krokiem.

Istotne jest również to, by dieta była smaczna, ponieważ aspekt psychologiczny spełnia tu niesamowicie ważną rolę. Warto eksperymentować z przyprawami i smakami potraw, bo wtedy utrzymanie diety będzie znacznie łatwiejsze.

Pewną część swoich usług oferujesz online, masz więc doświadczenie w pracy przez Internet. Sieć roi się jednak od nieprofesjonalnych amatorów, którzy – posługując się różnymi metodami – przyciągają wiele osób. Jakie zagrożenie niesie ze sobą korzystanie z ich usług?

Nie da się nie zwrócić uwagi na szereg zalet Internetu – daje on możliwości osobom z innych miast i krajów kontaktu i współpracy ze mną. Dzięki rozwiązaniom takim jak Skype i kilku prostym rzeczom użytku domowego, jak waga czy centymetr, można odnosić rewelacyjne efekty we współpracy online. Jednak masz rację, twierdząc, że na ludzi korzystających z tego typu usług czeka wiele zagrożeń. Powinniśmy przede wszystkim bardzo dokładnie sprawdzić osobę, w której ręce zamierzamy oddać swoje zdrowie.

Jak to zrobić?

Wystarczy zapytać danego trenera o dyplomy i certyfikaty świadczące o jego wysokiej wiedzy. Zapoznać się z opiniami osób, które prowadzi. Sprawdzić dokładnie, czy opinie, które go reklamują na różnych profilach i stronach są prawdziwe i podpisane z imienia i nazwiska – to jest szalenie ważne nie tylko ze względów zdrowotnych. Bardzo często zdarzają się sytuacje przywłaszczenia sobie czyjejś pracy właśnie w celach reklamowych.

Należy też zwrócić uwagę na sposób, w jaki dany trener motywuje do współpracy i czy skupia się na najdrobniejszych szczegółach dotyczących zdrowia podopiecznego, czy tylko za wszelką cenę chce sprzedać swoje usługi.

Efektywność odchudzania zależy od przemyślanej diety i dobrze dobranych ćwiczeń. Czy osoba, która pomija jeden z tych elementów, może schudnąć?

Oczywiście możemy schudnąć, jeśli pominie się któryś z tych elementów, jednak wkład pracy może być nieadekwatny do włożonego wysiłku lub wygląd naszego ciała nie będzie taki, jakiego oczekiwaliśmy. Najlepsze efekty w odchudzaniu daje połączenie rozsądnej aktywności fizycznej ze spersonalizowaną dietą i odpowiednią regeneracją.

Co rozumiesz przez rozsądną aktywność i odpowiednią regenerację?

Trening musi być zawsze dostosowany do ogólnego trybu życia danej osoby. Jest to kwestia nieodłącznie związana ze sposobem odżywiania, ilością i jakością snu, suplementacją, stanem zdrowia, aktywnością psycho-fizyczną i wieloma innymi czynnikami. Patrząc na człowieka całościowo, jesteśmy w stanie uporządkować wszystkie wyżej wymienione elementy tak, by działały synergistycznie na siebie i potęgowały pożądany efekt.

Co dodałbyś do codziennej diety Polaków?

Z moich obserwacji wynika, że Polacy wciąż przykładają zbyt małą uwagę do odpowiedniej podaży świeżych warzyw i owoców w diecie. Zawartość witamin, minerałów, antyoksydantów, a także błonnika w produktach roślinnych jest nie do przecenienia.

Wybieranie dostępnych w marketach artykułów masowej produkcji, mięsnych czy rybnych, nie jest dobrym pomysłem. Jeśli masz możliwość, staraj się kupować żywność ekologiczną, od sprawdzonych sprzedawców.

Jak znaleźć motywację do regularnego uprawiania sportu?

Z doświadczenia wiem, że moich podopiecznych motywują różne rzeczy. Zazwyczaj jest to przysłowiowe „lustro” i chęć zmiany sylwetki na lepsze. Niejednokrotnie zdarzało mi się spotkać osoby, które podejmowały aktywność fizyczną chociażby po to, by lepiej wyglądać w ubraniach lub zaimponować drugiej połówce. Inni czują się słabi i apatyczni, a chcą tryskać energią. Jeszcze inni chcą poprawić wyniki siłowe. Tak naprawdę nie ma znaczenia, co motywuje do treningu. Po prostu trzeba wybrać dowolny powód i ćwiczyć.

Wiele osób jest zdania, że diety wiążą się z szeregiem wyrzeczeń i tak zwanego „odmawiania sobie”. Jakie propozycje posiłków znajdują się w Twoich planach dietetycznych?

Dobra dieta to dieta różnorodna i smaczna. Układając jadłospisy dla podopiecznych, zawsze zwracam uwagę na ich preferencje kulinarne i uwzględniam je w indywidualnie przygotowanym planie żywieniowym.

Często słowo „dieta” kojarzy się ludziom z monotonnymi posiłkami o smaku styropianu, a to mit. Dobry dietetyk potrafi tak ułożyć dietę, że smakowo będzie pasowała lepiej niż niejeden fastfood.

Od redakcji

Zapraszamy do odwiedzenia strony Leszka Szlachetko http://leszekszlachetko.pl oraz jego fanpage’a na Facebooku https://www.facebook.com/leszek.szlachetko

Komentarze