Złe nastawienie psychiczne przyczyną braku chudnięcia
Psychika w odchudzaniu

Złe nastawienie psychiczne przyczyną braku chudnięcia

Współcześnie bardzo ważny jest wygląd zewnętrzny. W związku z tym coraz więcej osób postanawia zadbać o swoje ciało i schudnąć. Dieta oraz ćwiczenia to najpopularniejsze metody na to, aby zrzucić zbędne kilogramy. Niestety, coraz więcej osób mimo przestrzegania diety oraz aktywności fizycznej, nie chudnie. Dlaczego tak się dzieje? Jest wiele przyczyn, mogą to być zarówno błędy żywieniowe, zbyt mała intensywność ćwiczeń, czy złe nastawienie psychiczne.

Przyczyny pozornie nieistotne

stres a odchudzanie

Wiele osób, które stara się schudnąć, stosuje regularne ćwiczenia oraz odpowiednio dobraną dietę i nie widzi efektów odchudzania, martwi się i nie może znaleźć przyczyny. Natomiast może być ona w samej osobie odchudzającej się. Czynnikiem, który w znacznym stopni wpływa na zrzucanie wagi jest stres. Nerwy oraz ciągły stres powodują, że metabolizm organizmu nie działa jak powinien, w związku z czym pokarmy, nawet spożywane w niewielkich ilościach bardzo wolno się trawią, są odkładane w postaci tłuszczu. A sam proces chudnięcia jest znacznie spowolniony. W tym przypadku zaleca się ćwiczenia relaksacyjne, takie jak na przykład joga. Godne polecenia są także spacery, zioła uspokajające, między innymi melisa. Dobrym czynnikiem, który ma wpływ na obniżenie stresu jest słuchanie odprężającej muzyki. W niektórych przypadkach konieczne jest udanie się do psychologa, który podczas terapii pozwoli danej osobie poradzić sobie z przyczynami stresu oraz wypracowanie metod pozwalających na obniżanie go w najtrudniejszych sytuacjach.

Kolejnym istotnym czynnikiem, który ma największy wpływ na brak efektów odchudzania jest bezsenność. Często współistnieje ona ze stresem. Nagromadzenie myśli przed snem, przewracanie się z boku na bok, czy planowanie obowiązków na najbliższy tydzień powoduje, że wiele osób ma problemy z zaśnięciem. Zbyt mała ilość snu ma bardzo poważne konsekwencje. Organizm pozbawiony jest regeneracji, nie ma więc siły na wykonywanie ćwiczeń fizycznych, drastycznie spada motywacja, a co za tym idzie często wiele osób się poddaje w walce ze zbędnymi kilogramami. Nieregularność snu oraz jego zbyt mała ilość zaburza poziom serotoniny w organizmie, co skutkuje zaburzeniami nastroju, napadami lękowymi, czy zbytnią nerwowością.

Zaburzona zostaje również gospodarka hormonalna. A niektóre hormony wpływają w znacznym stopniu na spalanie kalorii oraz odkładanie tkanki tłuszczowej. W walce z bezsennością warto zastosować kilka skutecznych metod. Pół godziny przed pójściem spać należy wypić kubek zaparzonej melisy. Zaleca się stworzenie rytuału. Polega to na ciągu czynności wykonywanych każdego dnia przed snem. Można brać relaksujące kąpiele, czytać, czy słuchać odprężającej muzyki w celu wyciszenia. Zdecydowanie warto chodzić spać o tej samej porze, to pozwoli na przyzwyczajenie się organizmu do stałej pory zasypiania, co sprawi, iż codziennie o danej porze będzie się już sennym. Przyzwyczajenie do stałej pory zasypiania trwa około dwóch tygodni.

W przypadku, gdy występują problemy z zaśnięciem, bądź dana osoba obudzi się w środku nocy i nie może dalej spać, nie można nagle wstawać z łóżka, nie powinno się także na nim siadać, ponieważ to pobudza całe ciało. Należy w takiej chwili ułożyć się w wygodnej pozycji i nie zmieniać jej. Można spróbować zająć swoje myśli, jednak nie bieżącymi problemami, a miłymi wspomnieniami, czy wyobrażeniami, na przykład zachodzącego słońca nad morzem. Jeśli żadne naturalne sposoby na bezsenność nie skutkują, to należy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który może zalecić dodatkowe badania, czy przepisać leki na receptę pomagające w zasypianiu.

Depresja. Często jedną z przyczyn tego stanu jest właśnie zbyt duża waga. Osoby z depresją mają problem z motywacją oraz zachowaniem regularności ćwiczeń, czy posiłków. Ich metabolizm jest zacznie opóźniony, a często występuje także nagromadzenie wody w organizmie, co skutkuje opuchnięciem, uczuciem obciążenia, zmęczenia. Depresja objawia się smutkiem, obniżonymi stanami nastroju, chęcią popełnienia samobójstwa, niemożnością organizacji życia, niechęcią… To tylko niektóre objawy depresji, może mieć ona także formę ukrytą, czyli objawiać się wyłącznie fizycznie: bólami w klatce piersiowej, problemami z chudnięciem, wysokim ciśnieniem tętniczym. W przypadku pojawienia się objawów depresji należy udać się do lekarza psychiatry. On zadecyduje, czy konieczne jest leczenie farmakologiczne, czy też wystarczy terapia psychologiczna.

Inne przyczyny

W każdym przypadku, gdy działania mające na celu odchudzanie konieczne jest udanie się do lekarza pierwszego kontaktu. Może się okazać, iż dana osoba cierpi na poważne zaburzenia hormonalne, bądź też przechodzi chorobę wymagającą diagnostyki oraz leczenia. Najczęstszymi przyczynami fizycznymi, które wpływają na brak chudnięcia, są takie choroby jak: nadciśnienie oraz cukrzyca. Cukrzyca może obawiać się zbyt wysokim poziomem glukozy we krwi, może hamować odchudzanie. W tym przypadku konieczne jest odpowiednie, specjalistyczne leczenie. Warto wykonać podstawowe badania krwi, zarówno poziomu hormonów, jak i glukozy, ale przydatna okaże się także morfologia, która może wskazywać na stany zapalne.

Jak zmotywować się do odchudzania i stracić negatywne nastawienie?

grupa ludzi się odchudza

W tym celu warto dołączyć do grupy osób odchudzających się. Warto zdecydować się na obóz, na którym obecni będą dietetycy i trenerzy oraz osoby będące w podobnej sytuacji. Poczucie odizolowania wpływa negatywnie na motywacje i efekty odchudzania. Dlatego też należenie do grupy osób, które próbują uporać się z takim samym problemem okazuje się niezwykle istotne. Wszyscy wspierają się wzajemnie, wysłuchują oraz rozumieją wszelkie przeciwności pojawiające się na drodze w uzyskaniu zdrowej, wymarzonej sylwetki. Warto również decydować się na uprawianie sportów, które wymagają grupy, bądź pary. Dzięki temu można przy okazji spędzić miło czas ze znajomymi, a zarazem spalić zbędne kalorie. W tym celu poleca się dołączenie, lub stworzenie grupy (w siatkówkę, piłkę nożną itp.), albo też uprawianie takich sportów jak na przykład tenis ziemny. Możemy polecić Państwo genialny sklep tenisowy Magazyn Tenisa który ma bardzo niskie ceny za profesjonalny sprzęt tenisowy.

Komentarze